PAIKKO®
Oppimisympäristön tunnistamisraportti
Oppimisympäristön arvioiminen ja tunnistaminen tutkinnon perusteiden avulla.
Oppimisympäristön tunnistaminen
Tämän oppimisympäristön tunnistaminen on toteutettu PAIKKO®- järjestelmän mukaisesti. Tunnistustyön työyksikössä on suorittanut ulkopuolinen asiantuntija, jolla on riittävä asiantuntemus ammatillisen tutkinnon perusteesta.
PAIKKO® on Keski-Suomen Yhteisöjen Tuki ry:n hallinnoima järjestelmä, jonka työkaluja ovat ammatillisten perustutkintojen työversiot, oppimisympäristöjen raportit sekä osaamistodistus. Malli perustuu vuosina 2012-2018 toteutettujen ESR –hankkeiden tekemään kehittämistyöhön.
Liiketoiminnan perustutkinto 2022
Perusteen nimi | Liiketoiminnan perustutkinto |
---|---|
Määräyksen diaarinumero | OPH-5162-2021 |
Koulutukset | Liiketoiminnan perustutkinto |
Tutkintonimikkeet | Merkonomi |
Voimaantulo | 01.08.2022 |
ePerusteet | https://eperusteet.opintopolku.fi/#/fi/ammatillinen/7846211/tiedot |
Organisaatio
Kuhmon kaupunki
Toimintayksikkö
Varikkosuora Oy, Kainuuntie 117, 88900 Kuhmo
Yhteyshenkilöt
Kristian Kanerva, toimitusjohtaja, 040 796 4020, kristian.kanerva@varikkosuora.fi
Kotisivut ja sosiaalinen media
Kotisivut: https://www.varikkosuora.fi/
Facebook: https://fi-fi.facebook.com/varikkosuora/
Instagram: https://www.instagram.com/varikkosuora_oy/
Oppimisympäristö tunnistettu
07.07.2020
Ulkopuolinen oppimisympäristön tunnistaja
Päivi Haverinen, ammatillinen opettaja , Kainuun ammattiopisto, Oppilaitoksen edustaja
Oppimisympäristöraportti päivitetty
31.01.2024
PAIKKO yhteyshenkilöt
Susanna Uusitalo Laatupäällikkö 0400 304 108 | Kirsi Hiekkala Suunnittelija 050 380 3022 | etunimi.sukunimi@kyt.fi www.paikko.fi |
---|
Oppimisympäristön kuvaus
Organisaation ja työ- ja toimintaympäristön kuvaus
Varikkosuora Oy on vuonna 2016 perustettu autokorjaamo Kuhmossa. Yritys kuuluu Fixus-varaosapalveluketjuun. Varikkosuora Oy:n palveluihin kuuluvat autokorjaamo- ja huoltopalvelut sekä myymälän puolella Fixus-varaosapalvelu, joka kattaa laajan tuotevalikoiman kaikille automerkeille ja -malleille.
Miten tunnistetut tutkinnon osat/ammattitaitovaatimukset toteutuvat käytännön työtehtävissä
Toiminnassa toteutuvat Liiketoiminnan perustutkintoon tässä raportissa kuvattuihin ammattitaitovaatimuksiin liittyvät työtehtävät.
Käytännön työtehtävät: Varaosien ja huoltopalveluiden myynti ja kassatyöskentely, tavaroiden purkaminen ja hyllyttäminen, asiakaspalvelu eri kanavia hyödyntäen (kasvotusten, puhelimitse, varausjärjestelmä), laskutus, yleisten asiakirjojen laadinta.
Toiminnan erityispiirteitä
Tilat/laitteet/palvelut/menetelmät
Varikkosuora Oy on Fixus- ketjuun kuuluva autokorjaamo, jonka korjaamopalveluihin kuuluvat mm. määräaikaishuollot, päästö- ja OBD- mittaukset, jarru- ja ilmastointihuollot ja vianetsintä. Myymälän puolelta löytyy laaja tuotevalikoima varaosia ja voiteluaineita. Varaosapalvelu kattaa kaikki automerkit ja -mallit.
Liiketoiminnan perustutkinnon ammattitaitovaatimusten mukaisessa työssä käytettäviä koneita ja laitteita ovat mm. kassakone, maksupääte, AutoFutur-ohjelmisto (kassa, laskutus, ajanvaraus, tilaukset).
Palvelut:
1. Autokorjaamo ja -huolto
2. Myymälän Fixus- varaosapalvelu
Henkilöstöresurssit
5 hlö
Valmentautujien/ohjattavien määrä työyksikössä (min-max)
1 - 1
Referenssit
Muuta
Tämän oppimisympäristön tunnistamisraportin päivitys on tehty osana Opinnollistamisella osaamista Kainuuseen OK-hanketta, jossa edistetään työttömien työnhakijoiden ja työmarkkinoilla heikoimmassa asemassa olevien työllistymistä opinnollistamisen avulla kainuulaisille työpaikoille.
Hankkeen toiminta-aika on 1.1.2022–31.12.2023.
Kuvat
Tutkinnon muodostuminen
Oppimisympäristössä on mahdollista hankkia osaamista rastitetuista tutkinnon osista.
Pakolliset tutkinnon osat
x Asiakaspalvelu- Tuloksellinen toiminta
x Työyhteisössä toimiminen
Valinnaiset tutkinnon osat I
x Asiakkuuksien hoitaminen- Finanssipalvelut
x Henkilöstön tukipalvelut
- Kirjanpito
- Kirjaston tieto- ja opastamispalvelut
- Kirjastopalveluissa toimiminen
x Laskutus ja reskontra
- Logistiikkapalvelut
x Markkinointiviestintä ja sisällöntuotanto
x Myynti
- Palkanlaskenta
x Palvelumuotoilu
- Projektissa toimiminen
x Tapahtumatuotanto
- Tilinpäätöskirjaukset
- Yritystoiminnan suunnittelu
- Yrityksessä toimiminen
Valinnaiset tutkinnon osat II
- Huippuosaajana toimiminen- Ilmastovastuullinen toiminta
- Kansainvälisessä työympäristössä toimiminen
- Työpaikkaohjaajaksi valmentautuminen
Tutkinnon osat
Osaamisen arviointi
Perustutkintojen yleiset arviointikriteerit
Henkilö- toteuttaa työn ohjeiden mukaisesti
- toimii yhteistyökykyisesti
- tarvitsee joissakin tilanteissa lisäohjeita
- hyödyntää työssä tarvittavaa perustietoa
- muuttaa toimintaansa saamansa palautteen mukaisesti
Ammattitaitovaatimukset
Ammattitaitovaatimukset voidaan saavuttaa seuraavilta osin (rastitettu):
Asiakaspalvelu
Ammattitaitovaatimukset
Henkilö osaa
x palvella sisäisiä tai ulkoisia asiakkaita eri kanavissa hyödyntäen kielitaitoaan
x edistää omalla työllään asiakastyytyväisyyttä ja myönteistä asiakaskokemusta.
Osaamisen arviointi
Henkilö valmistautuu asiakaspalveluun osana asiakaslähtöistä liiketoiminnan kokonaisuutta.
Henkilö
x hankkii tietoa organisaation asiakasryhmistä
x ymmärtää asiakaslähtöisyyden toimintamallin omassa organisaatiossaan
x ymmärtää organisaation palvelukonseptin
x valmistautuu palvelutilanteisiin
x tunnistaa oman työtehtävänsä merkityksen palvelukonseptin osana
Henkilö palvelee sisäisiä tai ulkoisia asiakkaita eri kanavissa hyödyntäen kielitaitoaan.
Henkilö
x kertoo omasta suoriutumisestaan palvelutilanteissa
x huomioi työssään asiakastietoihin liittyvät säädökset ja ohjeet
Henkilö edistää omalla työllään asiakastyytyväisyyttä ja myönteistä asiakaskokemusta.
Henkilö
x ottaa huomioon myönteisen asiakaskokemuksen merkityksen omassa työssään
x hoitaa jälkitoimet ohjeiden mukaisesti
Työyhteisössä toimiminen
Ammattitaitovaatimukset
Henkilö osaa
x toimia työyhteisön tai tiimin jäsenenä muuttuvissa vuorovaikutustilanteissa
x arvioida omaa työsuoritustaan ja asettaa osaamiselleen kehittämistavoitteita
x verkostoitua ammatillisesti ja kehittää työyhteisön toimintaa
x viestiä työhönsä liittyvistä asioista työvälineohjelmia ja viestintäkanavia käyttäen.
Osaamisen arviointi
Henkilö toimii työorganisaationsa toimintaperiaatteiden mukaisesti ja ymmärtää henkilöstön roolin osana kehittyvää työyhteisöä.
Henkilö
x selvittää työsuhteen ehdot ja työelämän pelisäännöt ja toimii niiden mukaisesti
x noudattaa oman työyhteisönsä toimintatapoja
x tunnistaa oman roolinsa osana työyhteisön toimintaa ja työhyvinvointia
Henkilö toimii työyhteisön tai tiimin jäsenenä muuttuvissa vuorovaikutustilanteissa.
Henkilö
x toimii työyhteisössä sujuvassa vuorovaikutuksessa erilaisten ihmisten kanssa
x osallistuu avoimesti työyhteisön keskustelu- ja neuvottelutilanteisiin
x ylläpitää omaa hyvinvointiaan työssä
x toimii työssään eettisesti sekä työturvallisuus- ja tietoturvaohjeiden mukaisesti noudattaen vaitiolovelvollisuusohjeita
Henkilö arvioi omaa työsuoritustaan ja asettaa osaamiselleen kehittämistavoitteita.
Henkilö
x osallistuu palautekeskusteluun
Henkilö verkostoituu ammatillisesti ja kehittää työyhteisön toimintaa.
Henkilö
x valitsee työhönsä sopivan sosiaalisen viestintäkanavan ja luo itselleen ammatillisen profiilin
x osallistuu jonkun työhönsä liittyvän verkoston toimintaan
Henkilö viestii työhönsä liittyvistä asioista työvälineohjelmia ja viestintäkanavia käyttäen.
Henkilö
x käyttää työnsä kannalta keskeisiä tietojärjestelmiä ja työvälineohjelmia
x käsittelee ja tuottaa ohjattuna organisaation ohjeistuksen mukaisia asiakirjoja
Asiakkuuksien hoitaminen
Ammattitaitovaatimukset
Henkilö osaa
x suunnitella käytännön myynti- tai palvelutyötään
x hoitaa asiakkuuksia monikanavaisesti
x hyödyntää tietojärjestelmiä työssään.
Osaamisen arviointi
Henkilö hankkii tietoa toimialasta ja toimipaikan palveluympäristöstä.
Henkilö
x tuntee toimialan eri toimijoita
x tunnistaa oman työnsä merkityksen kannattavan asiakkuuden ja organisaation toiminnan kannalta
Henkilö suunnittelee käytännön myynti- tai palvelutyötään.
Henkilö
x työskentelee huomioiden erilaiset asiakkuudet ja palvelumallit
x noudattaa työhönsä liittyviä sopimuksia
Henkilö hoitaa asiakkuuksia monikanavaisesti.
Henkilö
x osallistuu asiakkuuksien hoitoon
x kontaktoi asiakkaita organisaation ohjeiden mukaisesti
x kohtaa asiakkaita eri tilanteissa palvelualttiisti
x hoitaa asiakaspalautetilanteita tarviten ajoittain ohjausta
Henkilö hyödyntää tietojärjestelmiä työssään.
Henkilö
x seuraa ryhmän jäsenenä toiminnan kannalta keskeisiä tunnuslukuja
x huolehtii ohjatusti siitä, että asiakkaille tarkoitettu informaatio on ajantasaista ja heidän saatavillaan
x päivittää ohjatusti asiakastietoja tietojärjestelmään organisaation käytänteiden ja tietoturvaohjeistusten mukaisesti
Henkilöstön tukipalvelut
Ammattitaitovaatimukset
Henkilö osaa
x tuottaa raportteja ja asiakirjoja
x toimia yhteyshenkilönä henkilöstön ja eri yhteistyötahojen välillä.
Osaamisen arviointi
Henkilö hoitaa henkilöstön tai muiden tukipalvelujen työtehtäviä.
Henkilö
x avustaa tilaisuuksien tai kokousten järjestelyissä
Henkilö tuottaa raportteja ja asiakirjoja.
Henkilö
x laatii kokouksen esityslistan ja muistion ohjeiden mukaisesti
x tuottaa ohjattuna raportteja
x arkistoi dokumentteja organisaation ohjeiden mukaisesti
Henkilö toimii yhteyshenkilönä henkilöstön ja eri yhteistyötahojen välillä.
Henkilö
x osallistuu avustavien palvelujen toteuttamiseen
Laskutus ja reskontra
Ammattitaitovaatimukset
Henkilö osaa
x käyttää työssään rekistereitä, työvälineitä ja sovellusohjelmia
x tarkistaa saapuneet suoritukset ja hoitaa maksukehotuksia.
Osaamisen arviointi
Henkilö hoitaa organisaation laskutusta ja reskontraa.
Henkilö
x tarkastaa ohjeiden mukaisesti tilaukset tai lähetteet
x tiliöi tapahtuman tai tarkastaa tiliöinnin oikeellisuuden ohjeiden mukaisesti
x tuottaa laskuja ohjeiden mukaisesti ja toimittaa ne asiakkaalle
x tallentaa laskun tarvittaessa reskontraan ohjeiden mukaisesti
Henkilö tarkistaa saapuneet suoritukset ja hoitaa maksukehotuksia.
Henkilö
x selvittää ohjattuna maksamattomat laskut taloushallinnon järjestelmistä
Markkinointiviestintä ja sisällöntuotanto
Ammattitaitovaatimukset
Henkilö osaa
x toteuttaa tavoitteellisia markkinointiviestinnän ratkaisuja
x tuottaa sisältöä ja verkkonäkyvyyttä monikanavaisesti
x seurata viestinnän tuloksellisuutta ja vaikuttavuutta.
Osaamisen arviointi
Henkilö suunnittelee markkinointiviestintää ja sisällöntuotantoa.
Henkilö
x ymmärtää digitaalisen markkinoinnin merkityksen organisaatiossaan
x suunnittelee yhden markkinointiviestinnän toimenpiteen tai suunnittelee sisältöä asiakaslähtöisesti
Henkilö toteuttaa tavoitteellisia markkinointiviestinnän ratkaisuja.
Henkilö
x ymmärtää digitaalisen markkinoinnin vaatimukset toteutuksissaan
x ottaa työssään huomioon markkinointiin liittyvät säädökset, määräykset ja eettiset periaatteet
Henkilö tuottaa sisältöä ja verkkonäkyvyyttä monikanavaisesti.
Henkilö
x käyttää digitaalista markkinointiviestinnän välinettä työssään
x toteuttaa viestintää osana ryhmää
x hyödyntää viestintä- ja vuorovaikutustaitojaan sisällöntuotannossa käyttäen myös englannin kieltä
Henkilö seuraa viestinnän tuloksellisuutta ja vaikuttavuutta.
Henkilö
x hyödyntää yhtä digitaalisen markkinoinnin analysointikeinoa
x seuraa valitun viestintätoimenpiteen tuloksia
Myynti
Ammattitaitovaatimukset
Henkilö osaa
x kontaktoida asiakkaita ja kartoittaa asiakkaan tarpeet
x tarjota ja myydä asiakkaalle sopivia tuote- tai palveluratkaisuja
x hoitaa jälkitoimet.
Osaamisen arviointi
Henkilö valmistautuu myyntitilanteisiin myyntitavoitteiden mukaisesti.
Henkilö
x tuntee tuotteiden ja tuoteryhmien sijainnin
x tuntee myynti- ja lisämyyntitavoitteet sekä tuotteiden saatavuudet työryhmän jäsenenä
x selvittää sopivat käyttöyhteystuotteet ohjeiden mukaan
x osallistuu palvelupisteen valmisteluun myyntiä varten huomioiden myyvän esillepanon
x käyttää toimintaympäristönsä myynnin järjestelmiä, mutta saa ajoittain ohjausta
x tuntee olennaiset myyntiä koskevat säädökset ja sopimukset sekä yrityskohtaiset ohjeet ja noudattaa niitä työssään
Henkilö kontaktoi asiakkaita ja kartoittaa asiakkaan tarpeet.
Henkilö
x kartoittaa asiakkaan tarpeita
Henkilö tarjoaa ja myy asiakkaalle sopivia tuote- tai palveluratkaisuja.
Henkilö
x ottaa huomioon ajankohtaiset kampanja- ja sesonkituotteet
x tuntee ostamiseen ja kaupan päättämiseen vaikuttavia tekijöitä
x tarjoaa asiakkaan tarpeeseen sopivan tuotteen tai palvelun
x tuntee tilaus- ja toimitusprosessin
Henkilö hoitaa jälkitoimet.
Henkilö
x osallistuu reklamaation käsittelyyn
x tekee sovitut ja ohjeistuksen mukaiset jälkitoimet tavanomaisissa palvelutilanteissa
Palvelumuotoilu
Ammattitaitovaatimukset
Henkilö osaa
x kuvata valitun asiakasryhmän asiakaspolun eri vaiheet ja kosketuspisteet
x analysoida toimintaa valituissa kosketuspisteissä hyödyntäen asiakasryhmästä kerättyä tietoa
x yhdistää asiakkaiden ja liiketoiminnan tarpeet palvelumuotoilun keinoin.
Osaamisen arviointi
Henkilö rajaa asiakasryhmän ja kerää tietoa sen asiakaskokemuksista.
Henkilö
x valitsee ohjattuna tietyn asiakasryhmän
x osallistuu asiakasryhmän toiminnan kartoittamiseen palvelutilanteissa
x havainnoi tai hankkii ohjatusti asiakaskokemustietoa
Henkilö kuvaa valitun asiakasryhmän asiakaspolun eri vaiheet ja kosketuspisteet.
Henkilö
x nimeää kosketuspisteet
x toimii oman toimenkuvansa mukaisessa asiakaspolun kosketuspisteessä
Henkilö analysoi toimintaa valituissa kosketuspisteissä hyödyntäen asiakasryhmästä kerättyä tietoa.
Henkilö
x ideoi ratkaisuja valittuun kehityskohteeseen
x osallistuu ratkaisujen arviointiin
x osallistuu toteuttamiskelpoisen ratkaisun valintaan
Henkilö yhdistää asiakkaiden ja liiketoiminnan tarpeet palvelumuotoilun keinoin.
Henkilö
Tapahtumatuotanto
Ammattitaitovaatimukset
Henkilö osaa
x tehdä toteuttamiskelpoisen suunnitelman ja budjetin
x verkostoitua ja etsiä sopivia yhteistyökumppaneita
x viestiä ja tiedottaa tapahtumasta
x toteuttaa tapahtuman tai sen osan oman roolinsa mukaisesti
x arvioida tapahtuman onnistumista.
Osaamisen arviointi
Henkilö ideoi toimintaympäristöön soveltuvia tapahtumia.
Henkilö
Henkilö tekee toteuttamiskelpoisen suunnitelman ja budjetin.
Henkilö
x selvittää tapahtuman budjetin
x selvittää ohjatusti tapahtumaan liittyvät säädökset sekä turvallisuus- ja lupa-asiat
Henkilö verkostoituu ja etsii sopivia yhteistyökumppaneita.
Henkilö
x tunnistaa yleisimmät tapahtumalle soveltuvat yhteistyökumppanit
Henkilö viestii ja tiedottaa tapahtumasta.
Henkilö
x laatii viestintämateriaalia ohjeiden mukaisesti
x käyttää ohjattuna viestinnässä ja tiedottamisessa vähintään yhtä kanavaa
Henkilö toteuttaa tapahtuman tai sen osan oman roolinsa mukaisesti.
Henkilö
x osallistuu tapahtuman jälkitoimiin tehtäväksiannon mukaisesti
Henkilö arvioi tapahtuman onnistumista.
Henkilö