Perustiedot Oppimisympäristön kuvaus Tutkinnon muodostuminen Tutkinnon osat

PAIKKO®
Oppimisympäristön tunnistamisraportti

Oppimisympäristön arvioiminen ja tunnistaminen tutkinnon perusteiden avulla.

Oppimisympäristön tunnistaminen

Tämän oppimisympäristön tunnistaminen on toteutettu PAIKKO®- järjestelmän mukaisesti. Tunnistustyön työyksikössä on suorittanut ulkopuolinen asiantuntija, jolla on riittävä asiantuntemus ammatillisen tutkinnon perusteesta.

PAIKKO® on Keski-Suomen Yhteisöjen Tuki ry:n hallinnoima järjestelmä, jonka työkaluja ovat ammatillisten perustutkintojen työversiot, oppimisympäristöjen raportit sekä osaamistodistus. Malli perustuu vuosina 2012-2018 toteutettujen ESR –hankkeiden tekemään kehittämistyöhön.

Liiketoiminnan perustutkinto 2022

Perusteen nimiLiiketoiminnan perustutkinto
Määräyksen diaarinumeroOPH-5162-2021
KoulutuksetLiiketoiminnan perustutkinto
TutkintonimikkeetMerkonomi
Voimaantulo01.08.2022
ePerusteethttps://eperusteet.opintopolku.fi/#/fi/ammatillinen/7846211/tiedot

Organisaatio

Kuhmon kaupunki

Toimintayksikkö

Varikkosuora Oy, Kainuuntie 117, 88900 Kuhmo

Yhteyshenkilöt

Kristian Kanerva, toimitusjohtaja, 040 796 4020, kristian.kanerva@varikkosuora.fi

Kotisivut ja sosiaalinen media

Kotisivut: https://www.varikkosuora.fi/

Facebook: https://fi-fi.facebook.com/varikkosuora/

Instagram: https://www.instagram.com/varikkosuora_oy/

Oppimisympäristö tunnistettu

07.07.2020

Ulkopuolinen oppimisympäristön tunnistaja

Päivi Haverinen, ammatillinen opettaja , Kainuun ammattiopisto, Oppilaitoksen edustaja

Oppimisympäristöraportti päivitetty

31.01.2024

PAIKKO yhteyshenkilöt

Susanna Uusitalo
Laatupäällikkö
0400 304 108
Kirsi Hiekkala
Suunnittelija
050 380 3022
etunimi.sukunimi@kyt.fi
www.paikko.fi

Oppimisympäristön kuvaus

Organisaation ja työ- ja toimintaympäristön kuvaus

Varikkosuora Oy on vuonna 2016 perustettu autokorjaamo Kuhmossa. Yritys kuuluu Fixus-varaosapalveluketjuun. Varikkosuora Oy:n palveluihin kuuluvat autokorjaamo- ja huoltopalvelut sekä myymälän puolella Fixus-varaosapalvelu, joka kattaa laajan tuotevalikoiman kaikille automerkeille ja -malleille.

Miten tunnistetut tutkinnon osat/ammattitaitovaatimukset toteutuvat käytännön työtehtävissä

Toiminnassa toteutuvat Liiketoiminnan perustutkintoon tässä raportissa kuvattuihin ammattitaitovaatimuksiin liittyvät työtehtävät.
Käytännön työtehtävät: Varaosien ja huoltopalveluiden myynti ja kassatyöskentely, tavaroiden purkaminen ja hyllyttäminen, asiakaspalvelu eri kanavia hyödyntäen (kasvotusten, puhelimitse, varausjärjestelmä), laskutus, yleisten asiakirjojen laadinta.

Toiminnan erityispiirteitä

Tilat/laitteet/palvelut/menetelmät

Varikkosuora Oy on Fixus- ketjuun kuuluva autokorjaamo, jonka korjaamopalveluihin kuuluvat mm. määräaikaishuollot, päästö- ja OBD- mittaukset, jarru- ja ilmastointihuollot ja vianetsintä. Myymälän puolelta löytyy laaja tuotevalikoima varaosia ja voiteluaineita. Varaosapalvelu kattaa kaikki automerkit ja -mallit.
Liiketoiminnan perustutkinnon ammattitaitovaatimusten mukaisessa työssä käytettäviä koneita ja laitteita ovat mm. kassakone, maksupääte, AutoFutur-ohjelmisto (kassa, laskutus, ajanvaraus, tilaukset).
Palvelut:
1. Autokorjaamo ja -huolto
2. Myymälän Fixus- varaosapalvelu

Henkilöstöresurssit

5 hlö

Valmentautujien/ohjattavien määrä työyksikössä (min-max)

1 - 1

Referenssit

Muuta

Tämän oppimisympäristön tunnistamisraportin päivitys on tehty osana Opinnollistamisella osaamista Kainuuseen OK-hanketta, jossa edistetään työttömien työnhakijoiden ja työmarkkinoilla heikoimmassa asemassa olevien työllistymistä opinnollistamisen avulla kainuulaisille työpaikoille.
Hankkeen toiminta-aika on 1.1.2022–31.12.2023.

Kuvat

Tutkinnon muodostuminen

Oppimisympäristössä on mahdollista hankkia osaamista rastitetuista tutkinnon osista.

Pakolliset tutkinnon osat

x Asiakaspalvelu
- Tuloksellinen toiminta
x Työyhteisössä toimiminen

Valinnaiset tutkinnon osat I

x Asiakkuuksien hoitaminen
- Finanssipalvelut
x Henkilöstön tukipalvelut
- Kirjanpito
- Kirjaston tieto- ja opastamispalvelut
- Kirjastopalveluissa toimiminen
x Laskutus ja reskontra
- Logistiikkapalvelut
x Markkinointiviestintä ja sisällöntuotanto
x Myynti
- Palkanlaskenta
x Palvelumuotoilu
- Projektissa toimiminen
x Tapahtumatuotanto
- Tilinpäätöskirjaukset
- Yritystoiminnan suunnittelu
- Yrityksessä toimiminen

Valinnaiset tutkinnon osat II

- Huippuosaajana toimiminen
- Ilmastovastuullinen toiminta
- Kansainvälisessä työympäristössä toimiminen
- Työpaikkaohjaajaksi valmentautuminen

Tutkinnon osat

Osaamisen arviointi

Perustutkintojen yleiset arviointikriteerit

Henkilö
  • toteuttaa työn ohjeiden mukaisesti
  • toimii yhteistyökykyisesti
  • tarvitsee joissakin tilanteissa lisäohjeita
  • hyödyntää työssä tarvittavaa perustietoa
  • muuttaa toimintaansa saamansa palautteen mukaisesti

Ammattitaitovaatimukset

Ammattitaitovaatimukset voidaan saavuttaa seuraavilta osin (rastitettu):

Asiakaspalvelu

Ammattitaitovaatimukset

Henkilö osaa

x valmistautua asiakaspalveluun osana asiakaslähtöistä liiketoiminnan kokonaisuutta
x palvella sisäisiä tai ulkoisia asiakkaita eri kanavissa hyödyntäen kielitaitoaan
x edistää omalla työllään asiakastyytyväisyyttä ja myönteistä asiakaskokemusta.
Osaamisen arviointi

Henkilö valmistautuu asiakaspalveluun osana asiakaslähtöistä liiketoiminnan kokonaisuutta.

Henkilö

x hankkii tietoa organisaation toimintaympäristöstä
x hankkii tietoa organisaation asiakasryhmistä
x ymmärtää asiakaslähtöisyyden toimintamallin omassa organisaatiossaan
x ymmärtää organisaation palvelukonseptin
x valmistautuu palvelutilanteisiin
x tunnistaa oman työtehtävänsä merkityksen palvelukonseptin osana

Henkilö palvelee sisäisiä tai ulkoisia asiakkaita eri kanavissa hyödyntäen kielitaitoaan.

Henkilö

x hoitaa palvelutilanteet tavanomaisissa kanavissa, palvelee asiakkaita suomen kielellä ja selviytyy auttavasti palvelutilanteesta ruotsin kielellä ja yhdellä vieraalla kielellä
x kertoo omasta suoriutumisestaan palvelutilanteissa
x huomioi työssään asiakastietoihin liittyvät säädökset ja ohjeet

Henkilö edistää omalla työllään asiakastyytyväisyyttä ja myönteistä asiakaskokemusta.

Henkilö

x selvittää asiakastyytyväisyyteen vaikuttavia tekijöitä omassa työssään
x ottaa huomioon myönteisen asiakaskokemuksen merkityksen omassa työssään
x hoitaa jälkitoimet ohjeiden mukaisesti

Työyhteisössä toimiminen

Ammattitaitovaatimukset

Henkilö osaa

x toimia työorganisaationsa toimintaperiaatteiden mukaisesti ja ymmärtää henkilöstön roolin osana kehittyvää työyhteisöä
x toimia työyhteisön tai tiimin jäsenenä muuttuvissa vuorovaikutustilanteissa
x arvioida omaa työsuoritustaan ja asettaa osaamiselleen kehittämistavoitteita
x verkostoitua ammatillisesti ja kehittää työyhteisön toimintaa
x viestiä työhönsä liittyvistä asioista työvälineohjelmia ja viestintäkanavia käyttäen.
Osaamisen arviointi

Henkilö toimii työorganisaationsa toimintaperiaatteiden mukaisesti ja ymmärtää henkilöstön roolin osana kehittyvää työyhteisöä.

Henkilö

x tietää työorganisaationsa toimintaperiaatteet
x selvittää työsuhteen ehdot ja työelämän pelisäännöt ja toimii niiden mukaisesti
x noudattaa oman työyhteisönsä toimintatapoja
x tunnistaa oman roolinsa osana työyhteisön toimintaa ja työhyvinvointia

Henkilö toimii työyhteisön tai tiimin jäsenenä muuttuvissa vuorovaikutustilanteissa.

Henkilö

x tuntee yhdessä toimimisen ja tiimityön periaatteita
x toimii työyhteisössä sujuvassa vuorovaikutuksessa erilaisten ihmisten kanssa
x osallistuu avoimesti työyhteisön keskustelu- ja neuvottelutilanteisiin
x ylläpitää omaa hyvinvointiaan työssä
x toimii työssään eettisesti sekä työturvallisuus- ja tietoturvaohjeiden mukaisesti noudattaen vaitiolovelvollisuusohjeita

Henkilö arvioi omaa työsuoritustaan ja asettaa osaamiselleen kehittämistavoitteita.

Henkilö

x arvioi omaa työsuoritustaan ja toimintaansa työyhteisössä
x osallistuu palautekeskusteluun

Henkilö verkostoituu ammatillisesti ja kehittää työyhteisön toimintaa.

Henkilö

x tunnistaa työtehtäväänsä liittyviä sosiaalisia verkostoja
x valitsee työhönsä sopivan sosiaalisen viestintäkanavan ja luo itselleen ammatillisen profiilin
x osallistuu jonkun työhönsä liittyvän verkoston toimintaan

Henkilö viestii työhönsä liittyvistä asioista työvälineohjelmia ja viestintäkanavia käyttäen.

Henkilö

x viestii työhön liittyvistä asioista sekä suullisesti että kirjallisesti
x käyttää työnsä kannalta keskeisiä tietojärjestelmiä ja työvälineohjelmia
x käsittelee ja tuottaa ohjattuna organisaation ohjeistuksen mukaisia asiakirjoja

Asiakkuuksien hoitaminen

Ammattitaitovaatimukset

Henkilö osaa

x hankkia tietoa toimialasta ja toimipaikan palveluympäristöstä
x suunnitella käytännön myynti- tai palvelutyötään
x hoitaa asiakkuuksia monikanavaisesti
x hyödyntää tietojärjestelmiä työssään.
Osaamisen arviointi

Henkilö hankkii tietoa toimialasta ja toimipaikan palveluympäristöstä.

Henkilö

x esittelee asiakaskokemuksiin vaikuttavia osatekijöitä
x tuntee toimialan eri toimijoita
x tunnistaa oman työnsä merkityksen kannattavan asiakkuuden ja organisaation toiminnan kannalta

Henkilö suunnittelee käytännön myynti- tai palvelutyötään.

Henkilö

x suunnittelee työtään organisaation ohjeiden ja keskeisten tavoitteiden mukaisesti
x työskentelee huomioiden erilaiset asiakkuudet ja palvelumallit
x noudattaa työhönsä liittyviä sopimuksia

Henkilö hoitaa asiakkuuksia monikanavaisesti.

Henkilö

x toimii organisaation palvelu- ja asiakkuusprosessien mukaisesti
x osallistuu asiakkuuksien hoitoon
x kontaktoi asiakkaita organisaation ohjeiden mukaisesti
x kohtaa asiakkaita eri tilanteissa palvelualttiisti
x hoitaa asiakaspalautetilanteita tarviten ajoittain ohjausta

Henkilö hyödyntää tietojärjestelmiä työssään.

Henkilö

x raportoi työstään hyödyntäen sovittua organisaation tietojärjestelmää
x seuraa ryhmän jäsenenä toiminnan kannalta keskeisiä tunnuslukuja
x huolehtii ohjatusti siitä, että asiakkaille tarkoitettu informaatio on ajantasaista ja heidän saatavillaan
x päivittää ohjatusti asiakastietoja tietojärjestelmään organisaation käytänteiden ja tietoturvaohjeistusten mukaisesti

Henkilöstön tukipalvelut

Ammattitaitovaatimukset

Henkilö osaa

x hoitaa henkilöstön tai muiden tukipalvelujen työtehtäviä
x tuottaa raportteja ja asiakirjoja
x toimia yhteyshenkilönä henkilöstön ja eri yhteistyötahojen välillä.
Osaamisen arviointi

Henkilö hoitaa henkilöstön tai muiden tukipalvelujen työtehtäviä.

Henkilö

x hoitaa henkilöstö- tai muita tukipalvelutehtäviä saaden ajoittain ohjausta
x avustaa tilaisuuksien tai kokousten järjestelyissä

Henkilö tuottaa raportteja ja asiakirjoja.

Henkilö

x ylläpitää standardin mukaisia asiakirjoja ohjeiden mukaisesti työvälineohjelmia käyttäen
x laatii kokouksen esityslistan ja muistion ohjeiden mukaisesti
x tuottaa ohjattuna raportteja
x arkistoi dokumentteja organisaation ohjeiden mukaisesti

Henkilö toimii yhteyshenkilönä henkilöstön ja eri yhteistyötahojen välillä.

Henkilö

x kokoaa ohjattuna organisaation ja eri yhteistyötahojen tarvitsemaa tietoa
x osallistuu avustavien palvelujen toteuttamiseen

Laskutus ja reskontra

Ammattitaitovaatimukset

Henkilö osaa

x hoitaa organisaation laskutusta ja reskontraa
x käyttää työssään rekistereitä, työvälineitä ja sovellusohjelmia
x tarkistaa saapuneet suoritukset ja hoitaa maksukehotuksia.
Osaamisen arviointi

Henkilö hoitaa organisaation laskutusta ja reskontraa.

Henkilö

x tuntee organisaation laskujen hyväksymismenettelyn
x tarkastaa ohjeiden mukaisesti tilaukset tai lähetteet
x tiliöi tapahtuman tai tarkastaa tiliöinnin oikeellisuuden ohjeiden mukaisesti
x tuottaa laskuja ohjeiden mukaisesti ja toimittaa ne asiakkaalle
x tallentaa laskun tarvittaessa reskontraan ohjeiden mukaisesti

Henkilö tarkistaa saapuneet suoritukset ja hoitaa maksukehotuksia.

Henkilö

x tarkistaa saapuneet suoritukset ohjeiden mukaisesti
x selvittää ohjattuna maksamattomat laskut taloushallinnon järjestelmistä

Markkinointiviestintä ja sisällöntuotanto

Ammattitaitovaatimukset

Henkilö osaa

x suunnitella markkinointiviestintää ja sisällöntuotantoa
x toteuttaa tavoitteellisia markkinointiviestinnän ratkaisuja
x tuottaa sisältöä ja verkkonäkyvyyttä monikanavaisesti
x seurata viestinnän tuloksellisuutta ja vaikuttavuutta.
Osaamisen arviointi

Henkilö suunnittelee markkinointiviestintää ja sisällöntuotantoa.

Henkilö

x ymmärtää markkinointiviestinnän roolin osana organisaation ydinliiketoimintaa
x ymmärtää digitaalisen markkinoinnin merkityksen organisaatiossaan
x suunnittelee yhden markkinointiviestinnän toimenpiteen tai suunnittelee sisältöä asiakaslähtöisesti

Henkilö toteuttaa tavoitteellisia markkinointiviestinnän ratkaisuja.

Henkilö

x osallistuu suunnitellun markkinointiviestinnän toimenpiteen toteuttamiseen tai sisällön tuottamiseen kustannukset huomioiden
x ymmärtää digitaalisen markkinoinnin vaatimukset toteutuksissaan
x ottaa työssään huomioon markkinointiin liittyvät säädökset, määräykset ja eettiset periaatteet

Henkilö tuottaa sisältöä ja verkkonäkyvyyttä monikanavaisesti.

Henkilö

x toimii organisaationsa viestintästrategian mukaisesti
x käyttää digitaalista markkinointiviestinnän välinettä työssään
x toteuttaa viestintää osana ryhmää
x hyödyntää viestintä- ja vuorovaikutustaitojaan sisällöntuotannossa käyttäen myös englannin kieltä

Henkilö seuraa viestinnän tuloksellisuutta ja vaikuttavuutta.

Henkilö

x hankkii tietoa viestinnän tuloksellisuudesta ja vaikuttavuudesta
x hyödyntää yhtä digitaalisen markkinoinnin analysointikeinoa
x seuraa valitun viestintätoimenpiteen tuloksia

Myynti

Ammattitaitovaatimukset

Henkilö osaa

x valmistautua myyntitilanteisiin myyntitavoitteiden mukaisesti
x kontaktoida asiakkaita ja kartoittaa asiakkaan tarpeet
x tarjota ja myydä asiakkaalle sopivia tuote- tai palveluratkaisuja
x hoitaa jälkitoimet.
Osaamisen arviointi

Henkilö valmistautuu myyntitilanteisiin myyntitavoitteiden mukaisesti.

Henkilö

x tarkistaa oman toimintaympäristön siisteyden sekä hinta- ja tuotetietojen ajantasaisuuden
x tuntee tuotteiden ja tuoteryhmien sijainnin
x tuntee myynti- ja lisämyyntitavoitteet sekä tuotteiden saatavuudet työryhmän jäsenenä
x selvittää sopivat käyttöyhteystuotteet ohjeiden mukaan
x osallistuu palvelupisteen valmisteluun myyntiä varten huomioiden myyvän esillepanon
x käyttää toimintaympäristönsä myynnin järjestelmiä, mutta saa ajoittain ohjausta
x tuntee olennaiset myyntiä koskevat säädökset ja sopimukset sekä yrityskohtaiset ohjeet ja noudattaa niitä työssään

Henkilö kontaktoi asiakkaita ja kartoittaa asiakkaan tarpeet.

Henkilö

x kontaktoi asiakkaita
x kartoittaa asiakkaan tarpeita

Henkilö tarjoaa ja myy asiakkaalle sopivia tuote- tai palveluratkaisuja.

Henkilö

x tuntee oman toimintaympäristönsä tärkeimmät tuotteet ja palvelut
x ottaa huomioon ajankohtaiset kampanja- ja sesonkituotteet
x tuntee ostamiseen ja kaupan päättämiseen vaikuttavia tekijöitä
x tarjoaa asiakkaan tarpeeseen sopivan tuotteen tai palvelun
x tuntee tilaus- ja toimitusprosessin

Henkilö hoitaa jälkitoimet.

Henkilö

x käsittelee, välittää ja hoitaa asiakaspalautteita saaden ajoittain ohjausta
x osallistuu reklamaation käsittelyyn
x tekee sovitut ja ohjeistuksen mukaiset jälkitoimet tavanomaisissa palvelutilanteissa

Palvelumuotoilu

Ammattitaitovaatimukset

Henkilö osaa

x rajata asiakasryhmän ja kerätä tietoa sen asiakaskokemuksista
x kuvata valitun asiakasryhmän asiakaspolun eri vaiheet ja kosketuspisteet
x analysoida toimintaa valituissa kosketuspisteissä hyödyntäen asiakasryhmästä kerättyä tietoa
x yhdistää asiakkaiden ja liiketoiminnan tarpeet palvelumuotoilun keinoin.
Osaamisen arviointi

Henkilö rajaa asiakasryhmän ja kerää tietoa sen asiakaskokemuksista.

Henkilö

x toimii työssään asiakkaiden parissa
x valitsee ohjattuna tietyn asiakasryhmän
x osallistuu asiakasryhmän toiminnan kartoittamiseen palvelutilanteissa
x havainnoi tai hankkii ohjatusti asiakaskokemustietoa

Henkilö kuvaa valitun asiakasryhmän asiakaspolun eri vaiheet ja kosketuspisteet.

Henkilö

x kuvaa oman asiakasryhmänsä asiakaspolun
x nimeää kosketuspisteet
x toimii oman toimenkuvansa mukaisessa asiakaspolun kosketuspisteessä

Henkilö analysoi toimintaa valituissa kosketuspisteissä hyödyntäen asiakasryhmästä kerättyä tietoa.

Henkilö

x osallistuu kehityskohteen määrittelyyn
x ideoi ratkaisuja valittuun kehityskohteeseen
x osallistuu ratkaisujen arviointiin
x osallistuu toteuttamiskelpoisen ratkaisun valintaan

Henkilö yhdistää asiakkaiden ja liiketoiminnan tarpeet palvelumuotoilun keinoin.

Henkilö

x osallistuu sovitun kosketuspisteen kehittämiseen huomioiden asiakkaiden ja liiketoiminnan tarpeet

Tapahtumatuotanto

Ammattitaitovaatimukset

Henkilö osaa

x ideoida toimintaympäristöön soveltuvia tapahtumia
x tehdä toteuttamiskelpoisen suunnitelman ja budjetin
x verkostoitua ja etsiä sopivia yhteistyökumppaneita
x viestiä ja tiedottaa tapahtumasta
x toteuttaa tapahtuman tai sen osan oman roolinsa mukaisesti
x arvioida tapahtuman onnistumista.
Osaamisen arviointi

Henkilö ideoi toimintaympäristöön soveltuvia tapahtumia.

Henkilö

x on mukana ideoimassa tapahtumaa organisaation tavoitteet huomioiden

Henkilö tekee toteuttamiskelpoisen suunnitelman ja budjetin.

Henkilö

x on mukana laatimassa tapahtuman suunnitelmaa
x selvittää tapahtuman budjetin
x selvittää ohjatusti tapahtumaan liittyvät säädökset sekä turvallisuus- ja lupa-asiat

Henkilö verkostoituu ja etsii sopivia yhteistyökumppaneita.

Henkilö

x ymmärtää verkostoitumisen merkityksen ja tarpeellisuuden tapahtuman toteuttamiselle
x tunnistaa yleisimmät tapahtumalle soveltuvat yhteistyökumppanit

Henkilö viestii ja tiedottaa tapahtumasta.

Henkilö

x osallistuu tapahtumatiedotukseen huomioiden kohderyhmät
x laatii viestintämateriaalia ohjeiden mukaisesti
x käyttää ohjattuna viestinnässä ja tiedottamisessa vähintään yhtä kanavaa

Henkilö toteuttaa tapahtuman tai sen osan oman roolinsa mukaisesti.

Henkilö

x osallistuu tapahtuman toteuttamiseen tehtäväksiannon mukaisesti
x osallistuu tapahtuman jälkitoimiin tehtäväksiannon mukaisesti

Henkilö arvioi tapahtuman onnistumista.

Henkilö

x osallistuu tapahtuman toteutumisen arviointiin