PAIKKO®
Oppimisympäristön tunnistamisraportti
Oppimisympäristön arvioiminen ja tunnistaminen tutkinnon perusteiden avulla.
Oppimisympäristön tunnistaminen
Tämän oppimisympäristön tunnistaminen on toteutettu PAIKKO®- järjestelmän mukaisesti. Tunnistustyön työyksikössä on suorittanut ulkopuolinen asiantuntija, jolla on riittävä asiantuntemus ammatillisen tutkinnon perusteesta.
PAIKKO® on Keski-Suomen Yhteisöjen Tuki ry:n hallinnoima järjestelmä, jonka työkaluja ovat ammatillisten perustutkintojen työversiot, oppimisympäristöjen raportit sekä osaamistodistus. Malli perustuu vuosina 2012-2018 toteutettujen ESR –hankkeiden tekemään kehittämistyöhön.
Kasvatus- ja ohjausalan perustutkinto 2022
Perusteen nimi | Kasvatus- ja ohjausalan perustutkinto |
---|---|
Määräyksen diaarinumero | OPH-5150-2021 |
Koulutukset | Kasvatus- ja ohjausalan perustutkinto |
Osaamisalat | Varhaiskasvatuksen ja perhetoiminnan osaamisala |
Nuoriso- ja yhteisöohjauksen osaamisala | |
Kommunikaation ja viittomakielisen ohjauksen osaamisala | |
Tutkintonimikkeet | Nuoriso- ja yhteisöohjaaja |
Kommunikaation ja viittomakielen ohjaaja | |
Lastenohjaaja | |
Voimaantulo | 01.08.2022 |
ePerusteet | https://eperusteet.opintopolku.fi/#/fi/ammatillinen/7823348/tiedot |
Organisaatio
Kuhmon kaupunki
Toimintayksikkö
Vuoropäiväkoti Kuusenkuiske, Kuusitie 7, 88900 Kuhmo
Yhteyshenkilöt
Hanna-Liisa Pikkarainen, päiväkodinjohtaja, 044 725 5400, hanna.pikkarainen@kuhmo.fi
Kotisivut ja sosiaalinen media
Kotisivut: https://www.kuhmo.fi/varhaiskasvatus-ja-koulutus/varhaiskasvatus/paivakotihoito/kuu
Oppimisympäristö tunnistettu
03.11.2021
Ulkopuolinen oppimisympäristön tunnistaja
Katriina Kemppainen, kouluttaja, Edukai Oy, Oppilaitoksen edustaja
Oppimisympäristöraportti päivitetty
31.01.2024
PAIKKO yhteyshenkilöt
Susanna Uusitalo Laatupäällikkö 0400 304 108 | Kirsi Hiekkala Suunnittelija 050 380 3022 | etunimi.sukunimi@kyt.fi www.paikko.fi |
---|
Oppimisympäristön kuvaus
Organisaation ja työ- ja toimintaympäristön kuvaus
Vuoropäiväkoti Kuusenkuiske tarjoaa vuorohoitoa kaikille 0–6-vuotiaille lapsille.
Kuusenkuiske on 66-paikkainen päiväkoti, jossa on kaksi 0–3-vuotiaiden ryhmää ja kaksi 3–5-vuotiaiden ryhmää. Toisessa isompien lasten ryhmässä on myös vuorohoitoa tarvitsevia esioppilaita ja 1.–2.-luokkalaisia. Kuusenkuiskeeseen keskittyy Kuhmon kaupungin vuorohoito. Hoitoa aloitettaessa valitaan lapselle sopiva ryhmä hänen yksilöllisen kehitysvaiheensa mukaisesti.
Kuusenkuiskeen arvoja ovat kiireettömyys, leikki ja läsnäolo. Kiireettömyydellä pyritään takaamaan leppoisa arki ja stressittömyys. Lapsille taataan riittävästi leikkiaikaa, sillä leikki on lapsen tärkein tapa oppia erilaisia taitoja ja tapoja. Läsnäolo on tärkeää turvallisen toimintaympäristön luomiseksi. Lapsille annetaan aikaa ja huomiota. Muita tärkeitä arvoja toiminnassa ovat rehellisyys niin lasten kuin aikuisten kanssa, joustavuus ja avoimuus. Joustavuus edesauttaa kiireettömän arjen luomista ja avoimuus läsnäoloa.
Toiminnan pedagoginen painopiste on lapsilähtöisyys, jossa toimintaa suunnitellaan lasten näkökulmasta, lasten mielenkiinnon kohteita mukaillen, sekä lapsiryhmän sallimissa rajoissa. Uuden varhaiskasvatussuunnitelman mukaisesti lasten osallisuutta vahvistetaan lasten sensitiivisellä kohtaamisella ja antamalla myönteisiä kokemuksia kuulluksi ja nähdyksi tulemisesta.
Vuoropäiväkoti Kuusenkuiske toimii Saarikosken alueella Kuhmossa.
Miten tunnistetut tutkinnon osat/ammattitaitovaatimukset toteutuvat käytännön työtehtävissä
Toiminnassa toteutuvat monipuolisesti Kasvatus- ja ohjausalan perustutkinnon tässä raportissa kuvattuihin tutkinnon osiin ja ammattitaitovaatimuksiin liittyvät tehtävät. Henkilökunta on alalle koulutettua, ja harjoittelujaksoilla olevat henkilöt otetaan hyvin mukaan päiväkodin normaaliin arkeen.
Käytännön työtehtävät: Lasten hoitaminen, syöttäminen, pukeminen, leikittäminen, nukuttaminen, ohjaustyö, yhteydenpito vanhempiin, tilojen yleisen siisteyden ylläpito ja huolehtiminen.
Toiminnan erityispiirteitä
Tilat/laitteet/palvelut/menetelmät
Vuoropäiväkoti Kuusenkuiske toimii remontoiduissa entisen Saarikosken koulun tiloissa, joten eri lapsiryhmien tilat, jumppasali ja ruokasalitilat ovat avarat ja valoisat. Päiväkodin neljässä ryhmässä toimii varhaiskasvatuksen opettajia, lastenhoitajia ja ryhmäavustajia. Lisäksi erityistä tukea tarvitsevia lapsia varten on tarvittaessa omia avustajia.
Oppimistympäristön tunnistamisraportti
Ryhmät:
Käpälät 2 (3–5-vuotiaat), p. 044 725 5401
Käpälät 1 (3–5-vuotiaat), p, 044 725 5402
Peukaloiset (0–3-vuotiaat), p, 044 725 5403
Hippiäiset (0–3-vuotiaat), p, 044 725 5404
Kasvatus- ja ohjausalan perustutkinnon ammattitaitovaatimusten mukaisessa työssä käytettävät välineet ovat asianmukaisia ja ajanmukaisia.
Päiväkoti tarjoaa harjoittelupaikkoja alan opiskelijoille, työnsiirrossa oleville henkilöille, työkokeilijoille sekä kuntouttavan työtoiminnan asiakkaille.
Henkilöstöresurssit
n. 16
Valmentautujien/ohjattavien määrä työyksikössä (min-max)
1 - 4
Referenssit
Muuta
Tämän oppimisympäristön tunnistamisraportin päivitys on tehty osana Opinnollistamisella osaamista Kainuuseen OK-hanketta, jossa edistetään työttömien työnhakijoiden ja työmarkkinoilla heikoimmassa asemassa olevien työllistymistä opinnollistamisen avulla kainuulaisille työpaikoille. Hankkeen toiminta-aika on 1.1.2022 – 31.12.2023.
Kuvat
Tutkinnon muodostuminen
Oppimisympäristössä on mahdollista hankkia osaamista rastitetuista tutkinnon osista.
Nuoriso- ja yhteisöohjauksen osaamisala
Pakolliset tutkinnon osat
x Ammatillinen kohtaaminen kasvatus- ja ohjausalalla- Yksilön, ryhmän ja yhteisön ohjaaminen
- Nuoren kasvun ja hyvinvoinnin edistäminen
- Osallisuuden tukeminen ja sosiaalinen vahvistaminen
Valinnaiset tutkinnon osat
- Vapaaehtois- ja järjestötoiminnan ohjaaminen- Ikääntyvien toiminnan ohjaaminen
x Ilmaisun ohjaaminen
x Liikkumisen ohjaaminen
x Luonto- ja elämystoiminnan ohjaaminen
x Tukea tarvitsevien ohjaaminen
- Huippuosaajana toimiminen
- Ilmastovastuullinen toiminta
- Kansainvälisessä työympäristössä toimiminen
x Työpaikkaohjaajaksi valmentautuminen
- Yrityksessä toimiminen
- Yritystoiminnan suunnittelu
Varhaiskasvatuksen ja perhetoiminnan osaamisala
Pakolliset tutkinnon osat
x Ammatillinen kohtaaminen kasvatus- ja ohjausalallax Lapsen kasvun, hyvinvoinnin ja oppimisen edistäminen
x Varhaiskasvatuksen pedagogisen toiminnan toteuttaminen
- Osaamisalan pakolliset valinnaiset tutkinnon osat
x Perheiden kanssa toimiminen ja monialainen yhteistyö
- Perheiden kanssa toimiminen ja monialainen yhteistyö Suomen evankelis-luterilaisen kirkon seurakuntien työympäristössä
Valinnaiset tutkinnon osat
- Ikääntyvien toiminnan ohjaaminenx Ilmaisun ohjaaminen
x Liikkumisen ohjaaminen
x Luonto- ja elämystoiminnan ohjaaminen
x Tukea tarvitsevien ohjaaminen
- Vapaaehtois- ja järjestötoiminnan ohjaaminen
- Huippuosaajana toimiminen
- Ilmastovastuullinen toiminta
- Kansainvälisessä työympäristössä toimiminen
x Työpaikkaohjaajaksi valmentautuminen
- Yrityksessä toimiminen
- Yritystoiminnan suunnittelu
Kommunikaation ja viittomakielisen ohjauksen osaamisala
Pakolliset tutkinnon osat
- Suomalaisella viittomakielellä toimiminenx Lapsen kasvun, hyvinvoinnin ja oppimisen edistäminen
- Kommunikointikeinojen käyttö vuorovaikutuksen edistämisessä
- Kommunikoinnissa tukea tarvitsevan oppilaan tai opiskelijan oppimisen ohjaaminen
Valinnaiset tutkinnon osat
- Kommunikoinnin ja vuorovaikutuksen ohjaaminen- Kuurosokeiden ja näkövammaisten asiakkaiden toiminnan ohjaaminen
- Kommunikoinnissa tukea tarvitsevan aikuisen itsenäisen suoriutumisen ohjaaminen
- Ikääntyvien toiminnan ohjaaminen
x Ilmaisun ohjaaminen
x Liikkumisen ohjaaminen
x Luonto- ja elämystoiminnan ohjaaminen
x Tukea tarvitsevien ohjaaminen
- Vapaaehtois- ja järjestötoiminnan ohjaaminen
- Huippuosaajana toimiminen
- Ilmastovastuullinen toiminta
- Kansainvälisessä työympäristössä toimiminen
x Työpaikkaohjaajaksi valmentautuminen
- Yrityksessä toimiminen
- Yritystoiminnan suunnittelu
Tutkinnon osat
Osaamisen arviointi
Perustutkintojen yleiset arviointikriteerit
Henkilö- toteuttaa työn ohjeiden mukaisesti
- toimii yhteistyökykyisesti
- tarvitsee joissakin tilanteissa lisäohjeita
- hyödyntää työssä tarvittavaa perustietoa
- muuttaa toimintaansa saamansa palautteen mukaisesti
Ammattitaitovaatimukset
Ammattitaitovaatimukset voidaan saavuttaa seuraavilta osin (rastitettu):
Ammatillinen kohtaaminen kasvatus- ja ohjausalalla
Ammattitaitovaatimukset
Henkilö osaa
x toimia ammatillisesti vuorovaikutustilanteissa asiakkaiden ja työyhteisön kanssa
x huolehtia yksilön ja ryhmän hyvinvoinnista ja turvallisuudesta
x toimia erilaisten yksilöiden kanssa kunnioittaen moninaisuutta
x tukea yksilön kasvua ja kehitystä
x toteuttaa kasvatus- ja ohjausalan päivittäistä toimintaa
x noudattaa työelämän perustaitoja
x arvioida ja kehittää toimintaansa.
Osaamisen arviointi
Henkilö noudattaa alaa ohjaavia säädöksiä, määräyksiä ja toimintaperiaatteita.
Henkilö
x noudattaa vaitiolovelvollisuutta
x noudattaa lastensuojelulain mukaista ilmoitusvelvollisuutta
x noudattaa alan ammattieettisiä ohjeita ja sopimuksia sekä pohtii omaa ammatillista kasvuaan
Henkilö toimii ammatillisesti vuorovaikutustilanteissa asiakkaiden ja työyhteisön kanssa.
Henkilö
x osallistuu erilaisiin työyhteisön vuorovaikutustilanteisiin hyviä käytöstapoja noudattaen
x havaitsee asiakkaan erilaisia tunteita sekä tunnistaa vuorovaikutustilanteissa omat tunteensa
x ottaa huomioon vuorovaikutustilanteissa asiakkaiden helposti havaittavia eleitä, ilmeitä, kehon kieltä ja äänen painoja
x ilmaisee asioita asiallisesti
x havainnoi vuorovaikutustilanteen ilmapiiriä
x ottaa huomioon yksilön itsemääräämisoikeuden ja osallisuuden
Henkilö huolehtii yksilön ja ryhmän hyvinvoinnista ja turvallisuudesta.
Henkilö
x toimii ymmärtäen oman työnsä merkityksen asiakkaan hyvinvoinnille
x noudattaa työturvallisuutta koskevia säädöksiä, määräyksiä ja ohjeita
x hallitsee EA1-tasoiset taidot
x toimii hygieniaohjeistuksen mukaisesti
Henkilö toimii erilaisten yksilöiden kanssa kunnioittaen moninaisuutta.
Henkilö
x tuntee keskeistä suomalaista kulttuuria ja kulttuuriperinnettä sekä pohtii omia arvojaan ja asenteitaan
x toimii eri kulttuurien, uskontojen ja katsomusten ominaispiirteitä ja tapoja kunnioittaen
x kohtaa luontevasti erilaisia ja erilaisista taustoista tulevia yksilöitä
x toimii hyödyntäen tietoa yleisimmistä kasvun ja tuen tarpeista
x toimii erilaisten yksilöiden kanssa huomioiden heidän tarpeitaan yhdessä työyhteisön kanssa
Henkilö tukee yksilön kasvua ja kehitystä.
Henkilö
x tunnistaa toimintaympäristön tavoitteita sekä kasvatus- ja ohjausalan keskeisiä käsitteitä
x tukee asiakkaan kasvua ja kehitystä toteuttamalla toimintaa yhdessä työyhteisön kanssa
x tunnistaa yksilön vahvuuksia ja tarjoaa onnistumisen kokemuksia
x kartoittaa yksilön toimintaympäristöjä
Henkilö toteuttaa kasvatus- ja ohjausalan päivittäistä toimintaa.
Henkilö
x työskentelee työyhteisön työsuunnitelman tai päiväjärjestyksen mukaan
x käyttää tavanomaisia ohjaustapoja ja välineitä työympäristössään
Henkilö noudattaa työelämän perustaidot
Henkilö
x toimii työpaikan sääntöjen ja ohjeiden mukaisesti ja pyytää tarvittaessa opastusta
x tutustuu työpaikan työsuojelumääräyksiin ja -ohjeisiin ja noudattaa niitä
x työskentelee työntekijätaitojen mukaisesti
x pukeutuu työyhteisön käytänteiden mukaan ja huolehtii henkilökohtaisesta hygieniastaan
x huolehtii työkyvystään ja työhyvinvoinnistaan
x työskentelee sovituissa työtehtävissä ja tuntee työympäristön muita ammattiryhmiä ja heidän työtehtäviään
x työskentelee kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti
x osaa käyttää ohjeiden mukaisesti työpaikan digivälineitä sekä tuntee niiden käytön periaatteet
x osallistuu työyhteisön kokoukseen
Henkilö arvioi ja kehittää toimintaansa.
Henkilö
x arvioi omaa työskentelyään ja ottaa vastaan palautetta
x antaa palautetta työyhteisössään pyydettäessä
x tunnistaa omat ammatilliset vahvuutensa
Ilmaisun ohjaaminen
Ammattitaitovaatimukset
Henkilö osaa
x luoda ilmaisun eri muotoja edistävän toimintaympäristön
x suunnitella ja toteuttaa ilmaisun eri muotoja: musiikillista, kuvallista, sanallista ja kehollista ilmaisua
x arvioida ja kehittää omaa toimintaansa sekä ilmaisullista osaamistaan.
Osaamisen arviointi
Henkilö edistää ohjattavien ilmaisullisia taitoja sekä eri taiteenaloihin ja kulttuuriin liittyvää osaamista.
Henkilö
x kehittää ohjattavien ilmaisullisia taitoja jollakin ilmaisun alueella tarjoten heille välineitä tunteiden, havaintojen ja ajattelun näkyväksi tekemiselle
x huomioi toiminnassaan ohjattavien ilmaisullisia vahvuuksia ja kehittämistarpeita
x ohjaa yksilöitä havaitsemaan ilmaisullisia vahvuuksiaan
x arvostaa yksilöllisiä ratkaisuja
x tuntee kulttuuria sekä kartoittaa lähiympäristön ohjattaville suunnattua kulttuuritarjontaa
x osallistuu yhteistyössä työyhteisön kanssa taide- ja kulttuurikasvatuksen toteuttamiseen
x ohjaa havaitsemaan ympärillään olevaa taiteen ja kulttuurin moninaisuutta
x huomioi toiminnassaan ohjattavien halun olla esillä ja esiintyä sekä rohkaisee heitä esiintymään huomioiden ohjattavien yksilöllisiä eroja
Henkilö luo ilmaisun eri muotoja edistävän toimintaympäristön.
Henkilö
x huolehtii toimintaympäristön esteettisyydestä yhteistyössä työyhteisön kanssa
x tarjoaa tavallisimpia välineitä ja materiaaleja omaehtoisen ilmaisullisen toiminnan tueksi yhteistyössä työyhteisön kanssa
x huolehtii ohjeiden mukaisesti toimintaympäristön välineistä ja materiaaleista yhdessä ohjattavien kanssa
x kannustaa luovuuteen ja mielikuvituksen käyttöön
x antaa myönteistä palautetta
Henkilö suunnittelee ja toteuttaa ilmaisun eri muotoja: musiikillista, kuvallista, sanallista ja kehollista ilmaisua.
Henkilö
x suunnittelee ja valmistelee yhteistyössä työyhteisön kanssa ilmaisun eri muotojen ohjaamista
x toteuttaa yhdessä työyhteisön kanssa ilmaisun eri muotoja ohjaamista joillakin ilmaisun alueilla
x ohjaa aistien käytössä sekä tarjoaa ohjattaville mahdollisuuksia kokeilla, tutkia ja harjoitella tekemisen eri vaiheita
x käyttää joitakin ilmaisun eri muotoihin liittyviä menetelmiä, välineitä ja materiaaleja sekä opastaa niiden käytössä
x hyödyntää mediaa ohjeiden mukaisesti taide- ja kulttuurikasvatuksessa
x työskentelee taloudellisesti ja ekologisen kestävän elämäntavan mukaisesti
Henkilö arvioi ja kehittää toimintaansa sekä ilmaisullista osaamistaan.
Henkilö
x tunnistaa ilmaisullisia vahvuuksiaan ja kehittämishaasteitaan
x hyödyntää toiminnassaan joitakin ilmaisullisia vahvuuksiaan
x kehittää ilmaisullista osaamistaan jollakin ilmaisun eri muotojen alueella
x kehittää toimintaansa ohjeiden mukaisesti
x esiintyy tilanteeseen sopivalla tavalla
Liikkumisen ohjaaminen
Ammattitaitovaatimukset
Henkilö osaa
x edistää ohjattavien liikunnallista elämäntapaa, hyvinvointia ja liikunnallisia taitoja
x luoda liikkumista edistävän toimintaympäristön
x suunnitella ja toteuttaa liikuntaa ja liikkumista
x huomioida ohjattavien kehityksen, tuen tarpeen ja osallisuuden
x arvioida ja kehittää omaa toimintaansa.
Osaamisen arviointi
Henkilö toimii liikuntaa ohjaavien suositusten, asiakirjojen ja tavoitteiden mukaisesti.
Henkilö
x toteuttaa työssään liikuntaa ja liikkumista huomioiden suositusten ja asiakirjojen keskeisiä periaatteita sekä liikuntakasvatuksen tavoitteita
x noudattaa työympäristön turvallisuusohjetta ja huolehtii asiakkaiden turvallisuudesta
Henkilö edistää ohjattavien liikunnallista elämäntapaa, hyvinvointia ja liikunnallisia taitoja.
Henkilö
x kannustaa liikunnalliseen elämäntapaan
x kannustaa omaehtoiseen liikkumiseen
x opastaa turvalliseen liikkumiseen
x osaa kertoa työyhteisössään liikunnan merkityksestä yksilön kokonaisvaltaiselle kehitykselle ja hyvinvoinnille
x kertoo kohderyhmälle ohjeiden mukaisesti liikunnan terveysvaikutuksista
x ohjaa liikuntaa hyödyntäen ohjeiden mukaisesti perustietoa liikuntataidoista ja liikunnallisista perustaidoista
x tuntee keskeisiä lähiympäristön liikuntapalveluita
Henkilö luo liikkumista edistävän ympäristön.
Henkilö
x järjestää yhteistyössä työyhteisön kanssa tiloja liikuntaan houkuttelevaksi
x toimii liikuntaan innostavana mallina
x kannustaa liikkumaan ja antaa myönteistä palautetta
x selvittää työyhteisön liikuntaa edistävät ja liikuntaa rajoittavat tekijät
Henkilö suunnittelee ja toteuttaa liikuntaa ja liikkumista.
Henkilö
x toteuttaa liikuntaa ja liikkumista yhteistyössä työyhteisön kanssa
x käyttää keskeisiä liikunnan ja liikkumisen ohjaamiseen soveltuvia ohjausmenetelmiä
x käyttää keskeisiä liikuntavälineitä
Henkilö huomioi ohjattavien kehityksen, tuen tarpeen sekä osallisuuden.
Henkilö
x varmistaa ohjattavien mahdollisuuden osallistua toimintaan tarjoamalla joitakin vaihtoehtoisia toimintamuotoja
x kuulee ohjattavien toiveita ja huomioi niitä toiminnassaan
Henkilö arvioi ja kehittää toimintaansa.
Henkilö
x tunnistaa vahvuuksiaan ja kehittämishaasteitaan
x ohjaa liikuntaa hyödyntäen liikunnallisia vahvuuksiaan
Luonto- ja elämystoiminnan ohjaaminen
Ammattitaitovaatimukset
Henkilö osaa
x järjestää luonto- ja elämystoimintaa huomioiden turvallisuusasiat
x ottaa huomioon luonto- ja elämystoiminnan merkityksen ja mahdollisuudet yksilön kasvun ja yhteisöllisyyden tukemisessa ja hyvinvoinnin edistämisessä
x suunnitella ja järjestää retken tai leirin sekä ohjata luonnossa liikkumista
x suunnitella ja toteuttaa seikkailukasvatusta osana luonto- ja elämystoimintaa
x ohjata luonto- ja elämystoimintaa eettisesti ja kestävän kehityksen mukaisesti
x arvioida ja kehittää luonto- ja elämystoiminnan taitojaan.
Osaamisen arviointi
Henkilö suunnittelee ja toteuttaa luonto- ja elämystoimintaa.
Henkilö
x ottaa huomioon luonto- ja elämystoiminnan periaatteita
x sovittaa ohjauksen menetelmät, välineet ja tehtävät kohderyhmän ikään ja toimintaympäristöön sopiviksi ohjeiden mukaan
x hyödyntää ympäristön eri elementtejä ja vuodenajan erityispiirteitä sekä ottaa huomioon sääolosuhteet
x tuntee luonto- ja elämystoiminnan toimijoita
Henkilö järjestää luonto- ja elämystoimintaa huomioiden turvallisuusasiat.
Henkilö
x laatii turvallisuussuunnitelman ja noudattaa sitä ohjeiden mukaan
x kartoittaa työn suunnittelussa toiminnan ongelmatilanteita, riskejä ja mahdollisia onnettomuus-, vaara- ja uhkatilanteita sekä noudattaa annettuja ohjeita eikä aiheuta toiminnallaan kohderyhmälle vaaraa ohjeiden mukaan
x omaa luonto- ja elämystoiminnassa tarvittavat ensiaputaidot.
Henkilö ottaa huomioon luonto- ja elämystoiminnan merkityksen ja mahdollisuudet yksilön kasvun ja yhteisöllisyyden tukemisessa ja hyvinvoinnin edistämisessä.
Henkilö
x huomioi luonnon merkityksen hyvinvoinnin ja voimavarojen edistäjänä
x kannustaa kohderyhmää toimimaan vapaa-aikana luonto- ja elämystoiminnassa työryhmän jäsenenä
Henkilö suunnittelee ja järjestää retken tai leirin sekä ohjaa luonnossa liikkumista.
Henkilö
x valitsee tavallisimpia välineitä, tarvikkeita ja varusteita ja opastaa kohderyhmää niiden käytössä ohjeiden mukaan
x käyttää tavallisimpia retki- ja luonnossa liikkumisen taitoja ja osallistuu retkiruoan valmistukseen
x osaa käyttää suunnistus- tai paikantamisvälinettä
x seuraa asiakkaiden toimintakykyä ja tuo esille tekemiään havaintoja
x ottaa huomioon toimintaympäristön erityisvaatimuksia
x tunnistaa ympäristönsä tavallisimpia kasvi- ja eläinlajeja
x toimii jokamiehenoikeuksia kunnioittaen ja ohjaa kohderyhmää toimimaan niiden mukaan työryhmän jäsenenä
Henkilö suunnittelee ja toteuttaa seikkailukasvatusta osana luonto- ja elämystoimintaa.
Henkilö
x käyttää tavallisimpia toimintaan tarkoitettuja ja soveltuvia välineitä ja menetelmiä
Henkilö ohjaa luonto- ja elämystoimintaa eettisesti ja kestävän kehityksen mukaisesti.
Henkilö
x toimii luonnonsuojelusäädösten mukaisesti
x huomioi luonto- ja elämystoiminnan ympäristövaikutuksia
x suhtautuu myönteisesti kestävän kehityksen periaatteiden mukaiseen toimintaan ja tunnistaa kestävän kehityksen periaatteita luonto- ja elämystoiminnan toimintaympäristössä
x ottaa huomioon välineiden ja varusteiden valinnassa niiden kestävyyttä, kierrätettävyyttä ja ympäristöystävällisyyttä työryhmän jäsenenä
Henkilö arvioi ja kehittää luonto- ja elämystoiminnan taitojaan.
Henkilö
x tunnistaa omia vahvuuksiaan ja kehittämishaasteitaan
x ohjaa luonto- ja elämystoimintaa hyödyntäen omia vahvuuksiaan
Tukea tarvitsevien ohjaaminen
Ammattitaitovaatimukset
Henkilö osaa
x ottaa toiminnassaan huomioon erilaiset tuen tarpeet
x suunnitella ja toteuttaa tavoitteellista toimintaa tukea tarvitseville asiakkaille
x käyttää työssään monipuolisia menetelmiä ja välineitä
x käyttää työssään puhetta tukevaa ja korvaavaa kommunikointia
x osallistua monialaiseen yhteistyöhön
x arvioida ja kehittää toimintaansa.
Osaamisen arviointi
Henkilö noudattaa työtään ohjaavia säädöksiä, määräyksiä ja toimintaperiaatteita.
Henkilö
x toimii tukea tarvitsevien kanssa yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon periaatteiden mukaan
x työskentelee noudattaen alan ammattieettisiä ohjeita ja sopimuksia
x noudattaa vaitiolovelvollisuutta
Henkilö ottaa toiminnassaan huomioon erilaiset tuen tarpeet.
Henkilö
x huomioi tukea tarvitsevan asiakkaan vahvuuksia ja tarjoaa onnistumisen kokemuksia
x havaitsee ryhmässä ilmeneviä tavallisimpia tuen tarpeita ja osaa kertoa havainnoistaan työyhteisössään
x ottaa toiminnassaan huomioon työryhmän jäsenenä asiakkaan yksilölliset tuen tarpeet
x ottaa yhdessä sovitulla tavalla toiminnassaan huomioon varhaisen tukemisen ja puheeksi ottamisen merkityksen
Henkilö suunnittelee ja toteuttaa tavoitteellista toimintaa tukea tarvitseville asiakkaille.
Henkilö
x työskentelee työympäristön ohjeiden mukaisesti hyödyntäen yksilöohjausta, pienryhmätoimintaa tai ryhmätyöskentelyä
x mahdollistaa kaikkien tasavertaisen osallistumisen toimintaan ja tiedostaa fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen esteettömyyden sekä saavutettavuuden merkityksen työssään
x edistää yhteisöllisyyttä ohjatessaan tukea tarvitsevia asiakkaita ja hyödyntää tietoa yhteisöllisyyden vaikutuksesta tukea tarvitseville
x toimii noudattaen työyhteisön struktuuria ymmärtäen sen merkityksen tukea tarvitsevalle
x havainnoi turvallisuuteen liittyviä asioita työympäristössään kertoen niistä työyhteisölle
Henkilö käyttää työssään monipuolisia menetelmiä ja välineitä.
Henkilö
x ohjaa tukea tarvitsevaa käyttämään eri aisteja
x tuntee tukea tarvitsevien asiakkaiden kanssa käytettäviä tavallisimpia apuvälineitä
Henkilö käyttää työssään puhetta tukevaa ja korvaavaa kommunikointia.
Henkilö
x käyttää työyhteisön käytänteiden mukaisesti kuvia, piirtämistä, kirjoitusta tai tukiviittomia kommunikoinnin ja vuorovaikutuksen tukemisessa
Henkilö osallistuu monialaiseen yhteistyöhön.
Henkilö
x toimii monialaisen työryhmän tai verkoston jäsenenä sekä noudattaa työyhteisön tapoja ja käytänteitä
x tuntee tavallisimpia tukipalveluita ja osaa ohjata asiakasta palveluiden käytössä työyhteisön käytänteiden mukaan
Henkilö arvioi ja kehittää toimintaansa.
Henkilö
x ottaa vastaan palautetta ja arvioi toimintaansa
x tunnistaa omia vahvuuksiaan
x arvioi omaa osaamistaan ja ammatillista kasvuaan tukea tarvitsevien ohjaamisessa
Työpaikkaohjaajaksi valmentautuminen
Yhteyshenkilönä toimiminen
Henkilö
- perehtyy koulutuksen järjestäjän ja työpaikan väliseen työnjakoon ammatillisen koulutuksen järjestämisessä
x selvittää mahdollisuuksia järjestää koulutusta ja näyttöjä työpaikalla
x tiedottaa ammatillisen koulutuksen järjestämisestä työpaikalla yhdessä koulutuksen järjestäjän kanssa
x toimii vuorovaikutuksessa erilaisten opiskelijoiden ja työntekijöiden kanssa
Ohjaustilanteisiin valmentautuminen
Henkilö
x osallistuu osaamisen hankkimisen suunnitteluun työpaikalla
x osallistuu ohjattavan opiskelijan työturvallisuuteen, työpaikan ohjeisiin ja käytäntöihin perehdyttämiseen
x suunnittelee opiskelijan ohjausta ja aikataulua
x seuraa erilaisia ohjaustilanteita
x hyödyntää digitaalisia välineitä tarkoituksenmukaisesti
x arvioi omaa ohjausosaamistaan ja määrittää kehittämistarpeensa
Palautteen antaminen osaamisen kehittymisestä
Henkilö
x antaa rakentavaa palautetta osaamisen kehittymisestä
x huomioi palautteen antamisessa erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat sekä eri kieli- ja kulttuuriryhmiä edustavat opiskelijat
Lapsen kasvun, hyvinvoinnin ja oppimisen edistäminen
Ammattitaitovaatimukset
Henkilö osaa
x suunnitella työtään ja tehdä monialaista yhteistyötä
x toteuttaa pedagogista toimintaa ja edistää osallisuutta varhaiskasvatuksessa
x toimia vuorovaikutuksessa lapsen ja huoltajan kanssa
x edistää lapsen terveyttä, turvallisuutta ja hyvinvointia
x käyttää varhaiskasvatuksen työtapoja, -välineitä ja materiaaleja
x kehittää lapsen tunnetaitoja ja yhdessä toimimista
x edistää lapsen kielen kehitystä sekä ajattelu- ja ongelmanratkaisutaitoja
x edistää lapsen leikkiä ja liikkumista
x edistää lapsen kulttuurista, katsomuksellista ja eettistä ajattelua
x ylläpitää ja edistää turvallisuutta, työkykyään ja työhyvinvointiaan
x arvioida ja kehittää omaa työtään.
Osaamisen arviointi
Henkilö työskentelee varhaiskasvatusta ohjaavien säädösten, määräysten, toimintaperiaatteiden, arvojen ja eettisten periaatteiden mukaan
Henkilö
x noudattaa työyksikön arvoja ja toimintaperiaatteita
x toimii lasta arvostaen
x toimii yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon periaatteiden mukaan
x kohtaa lapset yksilöllisesti ja ottaa huomioon lapsen mielipiteitä
x noudattaa tietosuojaa ja salassapitoa
x toimii lapsen edun huomioiden ja noudattaa lastensuojelulain ilmoitusvelvollisuutta
x toimii kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti
Henkilö suunnittelee työtään ja tekee monialaista yhteistyötä.
Henkilö
x tekee monialaista yhteistyötä työryhmässä
x suunnittelee työtehtävänsä yhteistyössä työryhmän kanssa
Henkilö toteuttaa pedagogista toimintaa ja edistää osallisuutta varhaiskasvatuksessa.
Henkilö
x toimii lapsen varhaiskasvatussuunnitelman ja varhaiskasvatusta ohjaavien suositusten mukaisesti
x huomioi lasten aloitteita päivittäisessä toiminnassa ja toiminnan suunnittelussa
x suunnittelee ja toteuttaa lapsen kasvua, kehitystä ja oppimista edistävää toimintaa
x huolehtii kasvua, kehitystä ja oppimista tukevasta toimintaympäristöstä yhdessä lasten ja työryhmän kanssa
Henkilö toimii vuorovaikutuksessa lapsen ja huoltajan kanssa.
Henkilö
x toimii vuorovaikutustilanteissa ammatillisesti
x on läsnä ja lasten saatavilla
x välittää myönteistä vuorovaikutusmallia
x tunnistaa lapsen eleitä ja olemusta sekä mukauttaa ilmaisuaan niiden mukaisesti
x käyttää puhetta tukevia ja korvaavia kommunikointikeinoja ja selkokieltä toistuvissa päivittäisissä tilanteissa
x toimii perheiden kanssa vastuullisesti ja tasavertaisesti huomioiden tietoturvan ja salassapidon
x käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa vuorovaikutuksen tukena sekä noudattaa työpaikan ohjeita viestinnästä ja sosiaalisen median käytöstä
Henkilö edistää lapsen terveyttä, turvallisuutta ja hyvinvointia.
Henkilö
x tukee ja ohjaa arjen taidoissa ja itsestä huolehtimisessa
x huolehtii mahdollisuudesta lepoon ja auttaa lasta rauhoittumaan
x huolehtii yhteistyössä työryhmän kanssa päivän rakenteesta sekä ylläpitää osaltaan kiireetöntä ilmapiiriä
x huolehtii lapsen turvallisuudesta sekä ohjaa lasta tunnistamaan joitakin fyysiseen, psyykkiseen ja sosiaaliseen turvallisuuteen vaikuttavia tekijöitä
x tarjoaa lapselle riittävästi ravintoa huomioiden ravitsemussuositukset, erityisruokavaliot, uskonnolliset ja eettiset ruokavaliot sekä suun terveyden
x ohjaa ruokailutavoissa ja ruokakulttuureihin tutustumisessa
x tunnistaa lapsen varhaisen tuen tarpeita ja toimii työyksikön ohjeiden mukaan
x tuntee yleisimmät lastentaudit ja infektiosairaudet, tunnistaa niiden oireet ja ehkäisee infektioiden leviämistä
x tuntee varhaiskasvatuksen lääkehoitosuunnitelman ja toimii sen mukaisesti
Henkilö käyttää varhaiskasvatuksen työtapoja, -välineitä ja materiaaleja.
Henkilö
x ohjaa lapsia kokeilemaan ja käyttämään varhaiskasvatuksen työtapoja erikokoisissa ryhmissä sekä itsenäisesti
x valitsee lapselle soveltuvan työtavan, -välineet ja materiaalit huomioiden lapsen tai lapsiryhmän iän ja kiinnostuksen kohteet, vahvuudet ja tuen tarpeet
x ohjaa lasta ja lapsiryhmää hyödyntäen tietoa yksilön ja ryhmän ohjaamisesta, ohjausmenetelmistä ja pienryhmätoiminnan mahdollisuuksista
x edistää osallisuutta ohjatessaan lasta ja lapsiryhmää ja hyödyntää tietoa osallisuuden edistämisestä
x kertoo yleisimmistä vaihtoehtopedagogiikoista
x ohjaa lasta ja lapsiryhmää teknologian käytössä ja hyödyntää teknologiaa ohjauksessa
x ohjaa sukupuolisensitiivisesti lasta kehittämään taitojaan ja tekemään valintoja
Henkilö edistää lapsen tunnetaitoja ja yhdessä toimimista.
Henkilö
x tunnistaa lapsen vahvuuksia ja tukee lapsen myönteisen minäkuvan ja itsetunnon vahvistumista
x ohjaa lapsia toimimaan hyvien tapojen mukaisesti sekä selvittää ristiriitatilanteita
x tukee lapsen vertaissuhteiden syntymistä ja ryhmässä toimimista
x tunnistaa ja ehkäisee kiusaamista sekä puuttuu siihen työyksikön ohjeiden mukaan
Henkilö edistää lapsen kielen kehitystä sekä ajattelu- ja ongelmanratkaisutaitoja.
Henkilö
x tukee lapsen kielellistä kehitystä hyödyntämällä arkipäivän tilanteita sekä huomioi lapsen kielitaustan
x hyödyntää oppimisympäristön mahdollisuuksia tukiessaan lapsen kielen kehitystä
x huomioi toiminnassaan lapsen luontaisen tavan tutkia ja ihmetellä ympäristöään ja kannustaa lasta havaintojen tekemiseen ja ihmettelyyn
x tukee lapsen matemaattisen ajattelun ja ongelmanratkaisutaitojen kehittymistä hyödyntämällä arkipäivän tilanteita
Henkilö edistää lapsen leikkiä ja liikkumista.
Henkilö
x ohjaa leikkiä huomioiden lapsen aloitteet ja kiinnostuksen kohteet
x huolehtii, että jokaisella lapsella on mahdollisuus osallistua leikkiin
x tukee leikin kehittymistä hyödyntäen tietoa lapsen tuen tarpeista
x huolehtii lapsen mahdollisuuksista päivittäiseen omaehtoiseen liikkumiseen sisällä ja ulkona varhaiskasvatuksen liikuntaa ohjaavien suositusten mukaisesti
x ohjaa lasta ja lapsiryhmää liikkumisessa hyödyntäen erilaisia liikunnan menetelmiä, välineitä ja ympäristöjä
Henkilö edistää lapsen kulttuurista, katsomuksellista ja eettistä ajattelua.
Henkilö
x hyödyntää toiminnassaan tietoa eri kulttuureista ja katsomuksista
x ohjaa lasta tutustumaan yleiseen kulttuuriperintöön sekä muihin lapsiryhmässä läsnä oleviin kulttuureihin ja katsomuksiin
x pohtii lasten kanssa heitä askarruttavia eettisiä kysymyksiä
x kunnioittaa perheiden monimuotoisuutta
Henkilö ylläpitää ja edistää turvallisuutta, työkykyään ja työhyvinvointiaan.
Henkilö
x toimii haastavissa asiakastilanteissa ammatillisesti
x toimii työyksikön ohjeiden mukaan mahdollisissa väkivalta- ja uhkatilanteissa huolehtien omasta sekä asiakasturvallisuudesta
x ehkäisee lasten tapaturmia ja antaa ensiavun
x toimii hygieniaohjeistuksen mukaisesti
x työskentelee ergonomian periaatteiden mukaisesti ehkäisten työn aiheuttamia tapaturmia ja vammoja
x tunnistaa ja toimii huomioiden työn keskeisiä kuormitus- ja riskitekijöitä ja muuttaa toimintaansa saamansa palautteen perusteella
x ylläpitää osaltaan hyvää työilmapiiriä
Henkilö arvioi ja kehittää omaa työtään.
Henkilö
x tunnistaa vahvuuksiaan ja kehittämisalueitaan sekä hyödyntää niitä toiminnassaan
x ottaa vastaan palautetta ja muuttaa toimintaansa saamansa palautteen perusteella
x ylläpitää ammatin edellyttämiä tietoja ja taitoja
Varhaiskasvatuksen pedagogisen toiminnan toteuttaminen
Ammattitaitovaatimukset
Henkilö osaa
x huomioida toimintaa toteuttaessaan lasten mielenkiinnon kohteita ja tarpeita sekä käyttää työnkuvansa mukaisesti pedagogisen dokumentoinnin työmenetelmää
x suunnitella, toteuttaa ja arvioida työnkuvansa mukaisesti pedagogista toimintaa huomioimalla laaja-alaisen osaamisen tavoitteet ja oppimisen alueet
x ohjata ja tukea leikkiä ymmärtäen sen merkityksen lapselle ja pedagogiselle toiminnalle
x luoda yhdessä työyhteisön kanssa oppimista, kehitystä ja vuorovaikutusta edistävää oppimisympäristöä
x tukea lapsen kielellisiä taitoja, itseilmaisua sekä vuorovaikutus- ja yhteistyötaitoja
x arvioida ja kehittää omaa toimintaansa osana työyhteisöä.
Osaamisen arviointi
Henkilö työskentelee varhaiskasvatusta ohjaavien valtakunnallisen, paikallisen ja lapsen varhaiskasvatussuunnitelman sekä niiden arvoperustan ja toimintakulttuurin periaatteiden mukaisesti.
Henkilö
x toimii paikallisen varhaiskasvatussuunnitelman mukaisesti ja hahmottaa muiden paikallisella tasolla tehtävien suunnitelmien yhteyden siihen
x huomioi toiminnassaan lapsen varhaiskasvatussuunnitelmaan kirjattuja tavoitteita ja sopimuksia henkilöstön toiminnalle
x toimii varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden arvoperustan suuntaisesti
x osallistuu ammatilliseen keskusteluun työyhteisössään
x ottaa huomioon toimintakulttuuria edistäviä periaatteita toiminnassaan
Henkilö huomioi toimintaa toteuttaessaan lasten mielenkiinnon kohteita ja tarpeita sekä käyttää työnkuvansa mukaisesti pedagogisen dokumentoinnin työmenetelmää.
Henkilö
x arvostaa lasten näkemyksiä, mielipiteitä ja toiveita sekä vastaa lasten aloitteisiin
x ohjaa lasta havaitsemaan kehittymistään, oppimistaan sekä iloitsemaan oppimisestaan
x havainnoi lasten tietoja, taitoja, kiinnostuksen kohteita, tarpeita ja lapsiryhmän toimintaa sekä dokumentoi niitä yhdessä lasten kanssa
x tutkii dokumentteja yhdessä lapsen tai lasten kanssa
Henkilö suunnittelee, toteuttaa ja arvioi työnkuvansa mukaisesti pedagogista toimintaa huomioimalla laaja-alaisen osaamisen tavoitteet ja oppimisen alueet.
Henkilö
x huomioi pedagogisessa toiminnassaan laaja-alaisen osaamisen tavoitteita ja osa-alueita ymmärtäen niiden merkityksen lapsen kasvulle, oppimiselle ja kehitykselle
x suunnittelee ja toteuttaa toimintaa tarjoten lapsille mahdollisuuksia lapsilähtöiseen ja eri oppimisen alueita yhdistävään toimintaan
x huomioi toiminnan suunnittelussa ja toteuttamisessa lasten mielenkiinnon kohteita ja tarpeita sekä eri tilanteiden pedagogisia mahdollisuuksia
x osallistuu työyhteisön kanssa pedagogisen toiminnan arviointiin lasten oppimisen, kehityksen ja hyvinvoinnin näkökulmista
Henkilö ohjaa ja tukee leikkiä ymmärtäen sen merkityksen lapselle ja pedagogiselle toiminnalle.
Henkilö
x havainnoi leikkiä ja tunnistaa sekä fyysisen että psyykkisen aktiivisen läsnäolon mahdollisuuksia ja merkitystä leikille
x tukee, kannattelee ja rikastaa leikkiä yksittäisissä tilanteissa
x ohjaa yksittäisissä tilanteissa lasten leikkitaitojen kehittymistä ymmärtäen niiden merkityksen vuorovaikutukselle, oppimiselle ja hyvinvoinnille
x huomioi lasten leikin edellytyksenä olevan ympäristön, ajankäytön ja välineet
x huomioi omassa toiminnassaan leikkiä edistävän toimintakulttuurin työyhteisön toimintatapojen mukaisesti
Henkilö luo yhdessä työyhteisön kanssa oppimista, kehitystä ja vuorovaikutusta edistävää oppimisympäristöä.
Henkilö
x järjestää työyhteisön kanssa leikkiin, fyysiseen aktiivisuuteen, tutkimiseen ja taiteelliseen ilmaisuun ohjaavia oppimisympäristöjä
x huolehtii oppimisympäristön viihtyisyydestä ja innostavuudesta
x tarjoaa tavallisimpia välineitä, materiaaleja ja ympäristöjä lasten omaehtoisen toiminnan tueksi huomioiden lasten aloitteita ja kiinnostuksen kohteita
x huolehtii tarjoamiensa välineiden, materiaalien ja ympäristöjen asianmukaisuudesta ja turvallisuudesta
x kannustaa lasta luovuuteen, oivaltamiseen ja mielikuvituksen käyttöön sekä hyväksyy lasten näkemyksiä, ratkaisuja ja tunteita
x innostaa lapsia tutkimaan ympäröivää maailmaa kaikilla aisteillaan ja koko kehollaan
x antaa aikaa lapsen yksilöllisille sekä lasten yhteisille toiminnoille
x antaa myönteistä palautetta
x luo käyttäytymisellään turvallista ilmapiiriä
Henkilö tukee lapsen kielellisiä taitoja, itseilmaisua sekä vuorovaikutus- ja yhteistyötaitoja.
Henkilö
x kuuntelee lasta ja vastaa hänelle
x käyttää hyvää ja selkeää kieltä toimiessaan lasten kanssa
x käyttää lastenkirjallisuutta, kerrontaa, loruja ja laululeikkejä arjen tilanteissa
x nimeää asioita, selittää ja perustelee
x kannustaa lapsia toimimaan yhdessä
x edistää lapsen monilukutaitoa tarjoamalla lapselle kokemuksia erilaisista viesteistä ja teksteistä
Henkilö arvioi ja kehittää omaa toimintaansa osana työyhteisöä.
Henkilö
x tunnistaa kasvattajuuteensa liittyviä vahvuuksiaan ja kehittämishaasteitaan
x arvioi yhteistyö- ja työyhteisötaitojaan tunnistaen niihin liittyviä vahvuuksiaan ja kehittämishaasteitaan
Perheiden kanssa toimiminen ja monialainen yhteistyö
Ammattitaitovaatimukset
Henkilö osaa
x toimia yhteistyössä lapsen ja perheen kanssa
x huomioida toiminnassaan perheiden arvoja, kulttuureja ja katsomuksia
x tukea vanhemmuutta sekä edistää perheen hyvinvointia ja osallisuutta
x suunnitella ja toteuttaa perheiden kanssa tehtävää yhteistyötä, kuten perhetapahtuman tai juhlan
x toimia moniammatillisessa ja monialaisessa yhteistyössä sekä ohjata perheitä palveluiden käytössä
x arvioida ja kehittää omaa toimintaansa.
Osaamisen arviointi
Henkilö noudattaa perheiden kanssa tehtävää yhteistyötä ohjaavia säädöksiä, määräyksiä ja toimintaperiaatteita.
Henkilö
x kohtaa perheitä yhdenvertaisesti ja tasa-arvoisesti
x toimii työympäristön arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti
x noudattaa vaitiolovelvollisuutta, tietosuojaa ja tiedon siirtämiseen liittyviä periaatteita sekä lastensuojelulain mukaista ilmoitusvelvollisuutta
x toimii työympäristön turvallisuusohjeiden mukaisesti
Henkilö toimii yhteistyössä lapsen ja perheen kanssa.
Henkilö
x toimii yhteistyössä huoltajan kanssa käyttäen työympäristön ohjeiden mukaisesti keskeisiä yhteistyön menetelmiä ja välineitä
x havaitsee lapsen ja perheen elämäntilanteita sekä erilaisia tarpeita ja kertoo havainnoistaan työyhteisössään
x käyttää yhdessä työyhteisön jäsenten kanssa perheiden kanssa tehtävässä yhteistyössä jotakin viestintäteknologista tai sosiaalisen median muotoa sekä ymmärtää niiden mahdollisuudet ja haasteet työssään
Henkilö huomioi toiminnassaan perheiden arvoja, kulttuureja ja katsomuksia.
Henkilö
x kohtaa perheiden erilaisia arvoja, kulttuureja, katsomuksia ja kasvatusnäkemyksiä ammatillisesti
x kunnioittaa sukupuolista ja seksuaalista moninaisuutta toiminnassaan
x huomioi toiminnassaan yhdenvertaisesti lasten ja perheiden arvoja, kulttuureja ja katsomuksia
x tutustuttaa lapsia ja perheitä suomalaisen kulttuuriperintöön yhdessä työyhteisön kanssa
Henkilö tukee vanhemmuutta sekä edistää perheen hyvinvointia ja osallisuutta.
Henkilö
x kunnioittaa vanhempia ja huoltajia lapsen ensisijaisina kasvattajina ja huomioi heidän aloitteitaan ja toiveitaan
x tunnistaa lapsen ja perheen tavallisimpia ongelmatilanteita ja huomioi niitä työympäristön ohjeiden mukaisesti toiminnassaan
x ymmärtää kodin kasvuympäristön merkityksen lapsen ja perheen hyvinvoinnille
x toimii työyhteisön huolen puheeksi ottamisen ja varhaisen tuen käytäntöjen mukaisesti
x tuntee lastensuojeluun liittyviä käytänteitä työtehtävänsä näkökulmasta
x edistää toiminnallaan lapsen ja perheen osallisuutta ja hyvinvointia yhdessä työyhteisön kanssa
Henkilö suunnittelee ja toteuttaa perheiden kanssa tehtävää yhteistyötä, kuten perhetapahtuman tai juhlan.
Henkilö
x toteuttaa toimintaa perheille yhteistyössä työyhteisön kanssa
x käyttää keskeisiä materiaaleja, välineitä ja menetelmiä toiminnassaan
Henkilö toimii moniammatillisessa ja monialaisessa yhteistyössä sekä ohjaa perheitä palveluiden käytössä.
Henkilö
x osaa kertoa keskeisistä perheille suunnatuista palveluista sekä perheen auttamis- ja tukijärjestelmistä
x tuntee työympäristönsä palveluihin ohjaamisen käytänteitä
Henkilö arvioi ja kehittää omaa toimintaansa.
Henkilö
x tunnistaa monialaiseen yhteistyöhön ja perheiden kanssa toimimiseen liittyviä vahvuuksiaan ja kehittämishaasteitaan
x toimii yhteistyössä työtehtävänsä ja vastuualueensa mukaisesti hyödyntäen tarvittaessa työyhteisön tukea
x erottaa työn ja vapaa-ajan toisistaan